Planinarska obilaznica Pet utvrda Požeške gore

Izvor: slavonski-planinari.hr

Planinarske obilaznice su odlične za popularizaciju utvrda i povijesnih priča. Bilo bi sjajno kada bi bile osmišljene kao poučne staze, te da se na stazi nalaze informativne ploče sa zanimljivim i poučnim sadržajem. Predlažem vam da posjetite i prošečete Požeškom gorom i posjetite pet utvrda koje se nalaze u sklopu obilaznice. Ovo je odličan primjer kako bi trebale biti organizirane kulturne rute – na web stranici je sve jako lijepo objašnjeno, staze su markirane sa oznakama kontrolnih točaka, na dva lokaliteta su postavljene informative ploče (trebalo bi postaviti i na ostale lokalitete, bez obzira koliko su lokaliteti poznati i koliko ima ostataka) i na kraju je tu lijepa uspomena za sve koji obiđu svih pet utvrda “Povelja” koja dokazuje da je planinar prošao svih pet utvrda.

29063973_10215830015280165_1160128557103025261_oFotografija Davor Franjković

KT 1. Viškovački grad

29352305_10215831746083434_4439198519357533075_oFotografija Davor Franjković

Prilaz ovoj utvrdi moguć je iz četiri smjera. Prvi je od izletišta Klašnice do kojeg se može doći makadamskom cestom iz sela Bzenica pored Pleternice. Put izlazi na makadamsku cestu koja spaja Laze i Pleternicu blizu Tromeđe. Tu skrenemo desno na istok i poslije 800 m skrenemo sa ceste lijevo na sjever. Isti je i drugi prilaz iz pravca Crkvenih Vrhovaca (11 km makadamskom cestom preko Ćosinih i Vasinih Laza). Za 10 minuta niz brdo smo do KT 1. Ispred utvrde je šumska cesta koju kad prijeđemo, odmah idemo puteljkom u lijevo do ploče koja je sa vanjske strane gradine na kuli. Putić počinje kod velikog kamenja (lijevo od puta). Ako želimo ući u unutrašnji prostor grada moramo se probijati kroz gustiš jer je utvrda sva zarasla u šiblje, draču i drveće. Prilaz gradu iz sela Viškovci je sa sjeverne strane pa ako dolazimo od tuda moramo zaobići grad sa lijeve strane kako bi došli do KT. To je treći prilaz gradu. Auto ostavimo u Viškovcima kod igrališta. Prvo slabom cestom koja prelazi u kolni put zatim kroz šumu uz brdo, grebenom i stazicom smo na KT 1 za 40 minuta. Četvrti prilaz je iz središta Pleternice. Tu ostavimo auto. Idemo kroz grad u pravcu zapada oko 1 km, a zatim makadamskom cestom još 5 km do odvojka (10 minuta hoda) za KT 1. Cesta je dobra (i markirana) jer vodi do vikendica i vinograda u područje zvano Starac. Tu se nalazi kapela sv. Petra i vidikovac u sred vinograda. Od Starca  do KT 1 (odvojak) je oko 2 km. Auto se može ostaviti na okretištu iza Starca a i uz cestu kod odvojka.

KT 2. Vrhovački grad

29662726_10215831723802877_8348661873694741737_oFotografija Davor Franjković

Auto parkirati kod bunara u Gradskim Vrhovcima. Vratiti se asfaltom u pravcu Požege 100 metara i prtenim putom za 5 minuta smo na križanju sa planinarskim putom koji dolazi iz Požege (Sokolovac). Skrenuti lijevo i preko livade sa klupom za 15 minuta smo do KT 2. Ima i stari, zapušteni pl. put koji silazi jugo-zap. sa grada i za sat i pol dolazi na Tromeđu. Tim putom nije preporučljivo ići bez lokalnog vodiča. Put nije održavan.

KT 3, Gornja Vrbova grad

29351507_10215831761163811_2240061423107251734_oFotografija Davor Franjković

Prilaz autom iz Vrbove preko Blažević Dola. Od rampe na mostu potoka Maglaj (iza rampe sa desne strane je lovačka kuća) treba ići makadamskom cestom ravno na sjever. Nakon 3 km je proširenju ceste i okretište. Tu treba ostaviti auto. Desno od parkirališta je golet bez šume. Dalje cestom (koja ide u dvostruki zavoj) uz brdo pa niz brdo do drugog okretišta i čeke do potoka. Od rampe do potoka cesta je markirana kao i dalje do KT 3. Uz potok pored hranilišta za divljač hodamo 2 minute. Prijeđemo potok i strmo uz brdo pored nekoliko borova do stare hrastove šume uskom stazom i dobrom šumskom vlakom do utvrde (10 minuta). Lijevo idemo do ploče sa natpisom KT 3 (1 minuta). Desno za 15 minuta dolazi se do Tromeđe i SPP-a pa je prilaz moguć iz pravca Crkvenih Vrhovaca (1 sat i 45 min.) ili Maksimovog hrasta ( 1 sat i 15 min.). Do Maksimovog hrasta iz Vladisova je 1:45′.

KT 4, Dolački grad

29354912_10215830018080235_6436820131755282259_oFotografija Davor Franjković

Prilaz autom iz Godinjaka preko Tisovca do okretišta iza Piljane. Od okretišta 20 minuta do križanja sa planinarskim putom koji vodi na Kamen. Nastaviti ravno 10 minuta i onda skrenuti na sjever kroz razrijeđenu šumu još 10 minuta do makadamske ceste koja dolazi iz Brestovca. Sa ceste je 1 minuta do grada. Prilaz autom iz Brestovca preko lovačke kuće Kuzma do izvora (stol i klupe) Korbačevac gdje treba skrenuti desnom makadamskom cestom (i paziti na skretanje za grad koji nam je sa desne strane) a lijevi krak (koji je također markiran) ide oko 1 km na jug. Zatim planinarska staza ulazi u šumu i spaja se sa putom koji smo presjekli kad smo išli od okretišta Piljana. Spoj ovih putova je na 10 minuta hoda prije Kamena (SPP). Od Kamena do Dolačkog grada je 1 sat. Na Kamen se može doći sa Maksimovog hrasta (30 minuta), od grada Gornja Vrbova (45 minuta) ili iz Crkvenih Vrhovaca (2 sata). Na Dolački grad se može doći i iz sela Dolac slabije markiranim putom za oko 45 minuta hoda. Ovaj prilaz ne preporučujemo. Put je zarastao u kupine i nije održavan.

KT 5, Kula Gračanica

29354407_10215830000719801_7056032498056647502_oFotografija  Davor Franjković

To je i KT 8 SPP-a. Opis puta je i u dnevniku SPP-a. U Baćin Dolu kod crkve skrenuti u smjeru istoka i pored kafića makadamom do okretišta (2 km ili pola sata hoda). Kod okretišta sa nadstrešnicom i klupama skrenuti lijevo oštro uz brdo i za 20 minuta smo kod utvrde. Šumska cesta koja ide ravno također vodi do KT 5 i ima table eko udruge „Izvor“ iz Nove Gradiške. Spaja se sa SPP-om na 5 minuta iza grada prema Kapavcu. Na KT 5 se može doći po SPP-u  iz smjera Mladika i vrha Kapavac. Također i šumskom cestom, koja  je nekad bila markirana a silazi na asfaltnu cestu iza Baćin Dola (kod skretanja za Opatovac).

29662657_10215830014080135_241395575346963466_oFotografija  Davor Franjković

Za jednodnevni izlet vozilom preporučujemo slijedeće prilaze kontrolnim točkama:

KT 1 iz Viškovaca (od igrališta), KT 2 iz Gradskih Vrhovaca (od bunara), KT 3 iz Blažević Dola (od rampe), KT 4 iz Brestovca (od rampe), KT 5 iz Baćin Dola (od crkve). Svi ovi prilazi kontrolnim točkama su markirani i gore opisani. 5uPG djelomično koristi trasu SPP-a.

Do svih ovih polazišta moguće je doći vozilom u sva godišnja doba pa i kad su snježni uvjeti.

5uPG se može obići i turno u jednom danu. Predlažemo trasu: Pleternica-Viškovački grad-Crkveni Vrhovci-Gradski Vrhovci-SPP-om na Tromeđu-Gornja Vrbova-Kamen-Dolački grad-Piljana-Kapavac-Gračanica-Baćin Dol. Ovu trasu se može preći za 12 do 14 sati hoda.

Planinarski dom Strmac, udaljen je od Baćin Dola 15 km cestom ili 2 sata hoda po SPP-u.

Za Slavonski planinarski savez, Berislav Tkalac, autor teksta dnevnika 5uPG, Županja, 28.10.2012. Suradnica na tekstu Nada Banović, Požega. Ispravke u tekstu od 06.01.2013.

29351573_10215831713522620_7480394819512186099_oFotografija  Davor Franjković

Oglasi
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )